dimecres, 17 de desembre del 2014

STEPV RECOMANA NO PARTICIPAR EN LA CONSULTA LINGÜÍSTICA

El sindicat STEPV ha decidit sumar-se a la campanya de no participació en la farsa de la consulta als pares i mares sobre la llengua base del programa lingüístics dels centres educatius, convocada per al 19 de desembre. També s’ha sumat a la declaració d’Enllaçats per la Llengua del passat 13 de desembre, plataforma de la qual STEPV forma part i que reproduïm seguidament:

Les entitats d’Enllaçats per la Llengua (ExLL) reunides a Castelló de la Plana en sessió plenària, acorden :
Enllaçats per la Llengua exigeix a la Conselleria d’Educació la retirada immediata de la consulta i l’aplicació de la LUEV amb l’objectiu d’estendre l’ensenyament en valencià, tant en els programes bilingües com en els plurilingües, i convertir-la en la llengua base de tot el sistema educatiu, tal i com recomanen els experts en la matèria.
La plataforma, que agrupa diverses organitzacions que lluiten per la normalització del català al País Valencià, Catalunya, Illes Balears, Catalunya Nord, la Franja de Ponent, l’Alguer i Andorra,  han acordat la següent declaració sobre la consulta que es realitzarà als pares i mares el pròxim 19 de desembre en els centres d’educació infantil i primària al País Valencià per a pronunciar-se sobre la llengua base, castellà o valencià, dels programes plurilingües:.
1.- La consulta als pares i mares forma part de l’arquitectura legal iniciada fa temps pels governs espanyols i valencià per arraconar i marginar el valencià a l’ensenyament: decret de plurilingüisme, arranjament escolar, LOMQE, no autorització de línies en valencià, etc.
2.- Aquesta consulta contribuirà a reviscolar el conflicte lingüístic en la societat valenciana i crearà tensions entre famílies i entre famílies i centre educatiu. Fins ara, els programes lingüístics no havien generat conflictes més enllà dels impediments per part de l’administració per a garantir l’ensenyament en valencià a l’alumnat, però no entre famílies i aquestes i els centres educatius, com es preveu que passe ara.
3.- La Conselleria d’Educació i el govern valencià es desentenen d’aquesta manera de la seua obligació de complir i fer complir la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià quant als objectius de fomentar la llengua minoritzada i la consecució de les mateixes competències lingüístiques en valencià i castellà per part de l’alumnat.
4.- La consulta és totalment innecessària ja que els pares i mares ja demanen, cada any, la llengua vehicular en què volen que els seus fills reben l’ensenyament en els processos d’admissió i matriculació. També anul·la el paper del claustre i del consell escolar del centre a l’hora d’acordar i determinar els programes lingüístics adients per a l’alumnat.
5.- La consulta no és vinculant i serà l’administració la que decidisca en última instància la llengua base dels centres. En cas de conflicte, ja sabem per quina llengua es decantarà la Conselleria d’Educació, com ha demostrat aquest curs en moltes escoles en què ha decidit modificar els programes plurilingües en valencià per programes en castellà, amb l’argument que la LOMQE garanteix el dret de les famílies a rebre l’ensenyament en castellà, per molt minoritàries que siguen, com ha passat en el CEIP Pare Català de València, per posar un exemple.
6.- La campanya informativa a les famílies que recull la normativa de la consulta per a explicar amb detall en què consisteixen els programes lingüístics i les conseqüències per a l’alumnat d’elegir una llengua base o una altra és pràcticament nul·la. En menys d’una setmana els centres i l’administració no tenen temps per a informar amb un mínim de garanties, dels programes lingüístics.
7.- La Conselleria ha presentat aquesta campanya amb el lema “Tu decideixes l’educació dels teus fills”. Ens preguntem perquè no ha fet una consulta també sobre les retallades de professorat, de beques i ajudes de menjador, transport escolar i materials educatius, d’augment de les ràtios i càrrega lectiva de professorat, LOMQE, i la resta de la normativa que afecta la qualitat de l’ensenyament.
8.- Per tant, ens trobem davant una nova premissa falsa que intenta vendre a les famílies el control sobre l’educació dels seus fills (com la instauració del districte únic) però que només pretén conflictivitzar la llengua a l’ensenyament i usar la consulta com un instrument més per a reduir la presència del català a l’ensenyament en el País Valencià.
ExLL fa constar que La Confederació d’AMPAs del País Valencià (Gonzalo Anaya) ha manifestat la seva oposició a aquesta consulta i fa una crida a les famílies a no participar en aquest procés.