dilluns, 19 de maig del 2008

EL MONESTIR ACULL UNA EXPOSICIÓ RETROSPECTIVA DE RIBERA BERENGUER

El monestir acull des de divendres i fins al pròxim 4 de juliol, l'exposició retrospectiva 'Ribera Berenguer, 1953-2008', organitzada pel Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana i que compta amb la col·laboració de la Fundació Jaume II El Just.
L'exposició, que s'exhibirà en l'Almàssera i en el recentment inaugurat refectori del monestir, va ser presentada pel director territorial de Cultura de València, José Alfredo Pellicer; el president de la Mancomunitat de la Valldigna, José Luis Ferrando Martí; el comissari de l'exposició, José Garnería; l'alcalde de Simat, Sebastián Mahíques, i l'artista, Juan de Ribera Berenguer.
La mostra la integren un total de 80 peces que incideixen en l'evolució del valencià Ribera Berenguer, un artista personal i independent que es va situar al marge de les modes mostrant a través dels seus bodegons el pas del temps. Són paisatges del temps amb els seus desperdicis, fems i poals intrèpids en descampats, però amb cromatismes forts i reals.
Els quadros procedeixen de la col·lecció particular de l'artista, així com del Museu de la Ciutat, de la Diputació de València, de la Cambra de Comerç de València, de l'Autoritat Portuària de València i del Museu 'Vicente Aguilera Cerni' de Vilafamés (la Plana Alta).
José Garnería va destacar que Ribera Berenguer "es capfica en la pintura i s'abstrau del món exterior oferint interpretacions entre místiques i idealitzades amb textures i matisos on el concepte de llum és important".
L'artista tria per als seus bodegons i interiors trastos, velles graneres i objectes que altres tirarien al fem i que ell aconsegueix projectar cap a l'espectador perquè puguen contribuir a la seua interpretació com a obra oberta que és. Són objectes amb una història interior i unes vivències que l'artista coneix ja que conviuen amb ell en el seu estudi i per al que tenen molts significats, enyorances i la humilitat de quelcom inanimat que pot tindre diverses interpretacions.
Al marge dels seus interiors, Berenguer fixa la mirada en la trama urbana de la seua ciutat natal de València, però a vista de pardal. Es tracta d'obres de gran format en què de manera panoràmica representa una realitat imaginària a través dels anys.
Segons l'opinió de Garnería, Ribera Berenguer és "un pintor que sempre ha viscut per a l'art, sense concessions de cap classe; no sols és pioner en l'ocupació de la matèria en l'art figuratiu, sinó un mestre des dels seus inicis".
En este sentit, va manifestar que "converteix en bellesa plàstica els objectes representats, és la línia com a element que comporta un orde intel·lectual en conjunció amb el color que prima la llibertat de l'artista, unit a la composició com a síntesi del llenguatge pictòric".