dilluns, 16 de febrer del 2009

QUARANTA ANIVERSARI DE LA DESAPARICIÓ DEL TREN A SIMAT




FOTO 1: L'estació de Simat en una imatge de 2005.
FOTO 2: La quadra de cavalls del Portijol per al recanvi d'animals encara està en peu.
FOTO 3: Arribada dels Reis Mags en tren a Simat en una imatge de principis del segle passat.


EU-Arc Iris proposarà a l'Ajuntament de Simat commemorar el 145 aniversari de l'arribada del primer tren a Simat, i el 40 aniversari de la desaparició del servei, com a forma de reivindicar la possible recuperació del tren Carcaixent-Dénia. Hui en dia l'antic traçat s'està recuperant com a via verda, sobretot als termes d'Alzira i Dénia, encara que han estat necessaris judicis per l'usurpació de les vies per part de particulars.
El 7 de febrer de 1864 va arribar a l'estació de Simat el primer tren de la línea Carcaixent-Dénia. És a dir, s'acaben de complir 145 anys. I el 1969 el mateix trenet va fer la seua última parada a Simat. Fa, per tant, 40 anys.
El primer tren era de tracció animal, fruit d'una concessió que es va publicar en un reial decret de 2 de gener de 1861, i que es va adjudicar a Vicente Catalá del Olmo per 60 anys. Encara hi ha restes de l'antiga quadra de cavalls al Portijol. No obstant, aquest adjudicatari va cedir la concessió en 1878 a la família Trénor, qui en 1880 va convertir el servei en un ferrocarril a vapor. Un any després els Trénor passen la concessió al Marqués de Campo, qui en 1891 la ven a la companyia "Los Caminos de Hierro del Norte". Finalment, en 1942 la línea passa a mans de la companyia estatal Ferrocarriles Españoles de Vía Estrecha (FEVE), fins la seua desaparició.
El trenet va ser un eix de prosperitat i una font d'inspiració literària. Eduard Soler i Estruch, per exemple, narra com "el paisatge feia oblidar les incomoditats", i descrui les precarietats del tren quan diu que "agafava molta calma en la tasca caminadora, i pels desnivells del Portijol semblava que li atacava una inexplicable bogeria i es desbocava".
El darrer tram de la línia en tancar-se va ser el de Gandia-Dénia en 1974. Pels anys cinquanta fins i tot es van iniciar les obres per a la construcció del tram Carcaixent-Castelló de la Ribera, que haguera enllaçat aquest trenet amb el que hui és la línia del metro de València. No obstant això, les obres del tram Carcaixent-Castelló de la Ribera es van abandonar i mai hi va circular cap tren, però els terrenys encara són propietat pública.
Per tant, seria viable i rendible social i econòmicament la recuperació d'una línea de tamvia que tornara a connectar Dénia amb Carcaixent, i perllongar aquest servei fins a Castelló de la Ribera per tal d'enllaçar en l'actual línia del metro de València. Amb eixe projecte València i Alacant estarien connectades per via estreta donant servei a molts pobles que ara estan aïllats, com ara Simat, Benifairó i fins i tot Tavernes. Ara que està en estudi el desdoblament de la via ampla entre Cullera i Gandia i la perllongació de la via ampla fins a Dénia, seria una bona oportunitat.

3 comentaris:

Anònim ha dit...

No estaría mal, s'aurien d'unir tots els pobles per on passava i demanar-ho.

Anònim ha dit...

Hui estava la plaça tallada, hi havia un cotxe al mig esperant que abaixar un home major i l'ajuntament no avisa del fet.Simat es un desastre des que mana el trio

Anònim ha dit...

Mira tu que a este últim graciós li té igual lo de la recuperació de l'antiga via del tren.
Allà ell.